Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Zabudowa skrzyniowa do przewozu kontenerów

Ocena: 0
2173

Każda zabudowa pojazdu ciężarowego dostarczana przez firmę Graco z Płochocina jest „szyta na miarę”, czyli dopasowana dokładnie do potrzeb zamawiającego. W przypadku opisywanej poniżej, zamawiający zażyczył sobie, aby była również możliwość przewożenia standardowych kontenerów. Skrzynia ładunkowa została zatem dodatkowo wyposażona w specjalne belki do ich mocowania.

Zabudowa skrzyniowa Graco do przewozu kontenerów z hydraulicznym żurawiem przeładunkowym Palfinger PK 50002-EH

Fot. Forum Budowlane

Zacznijmy jednak od żurawia Palfinger, który jest podstawą każdej zabudowy wyprodukowanej przez firmę Graco. W omawianej specyfikacji zastosowano hydrauliczny żuraw przeładunkowy na samochody ciężarowe typ PK 50002-EH. Żuraw ten dysponuje momentem udźwigu 470,9 kNm/48 tm dla wysięgu 7,7 m. Moment obrotowy wynosi 39,2 kNm/4 tm dla jednego mechanizmu obrotowego (drugi silnik mechanizmu obrotu zwiększa go do 49,1 kNm/5 tm), a zakres obrotu jest nieograniczony. Podobnie jak w innych żurawiach Palfinger, również w modelu PK 50002-EH znalazły się systemy: HPSC – kontroli stateczności w pełnym zakresie obrotu (360°) z bezstopniowym dostosowaniem udźwigu do aktualnego rozsunięcia podpór; TRAN 2 – kontroli położenia transportowego, gdy ramiona żurawia rozłożone są nad skrzynią; AUSW – sygnalizujący niezsunięcie podpór w położeniu transportowym; PAL 50 i NOT-AUS – zabezpieczenia przeciwprzeciążeniowego. Z rozwiązań zastosowanych w konstrukcji żurawia zwracamy uwagę na: układ przyspieszonego teleskopowania realizowany poprzez wtórne wykorzystanie oleju z przestrzeni tłoczyskowej w przestrzeni tłokowej, bezobsługowy system wysuwu sekcji wysięgnika (nie wymaga smarowania) oraz prowadzenie przewodów hydraulicznych wewnątrz wysięgnika. Na wyposażeniu żurawia jest osłona zabezpieczająca tłoczysko siłownika głównego – szczególnie przydatna przy przeładunku kontenerów, a także przeprost ramienia zginanego o kąt 15º. Dzięki przeprostowi można np. podać ładunek do niskiej hali, a także ułatwia on jazdę z wysięgnikiem ułożonym nad skrzynią.

Standardowo, żuraw wyposażony jest w zdalne sterowanie radiowe Scanreco z 6 funkcjami proporcjonalnymi i dźwigniami linearnymi (dostępne są również dźwignie krzyżowe)

Fot. Forum Budowlane

Żuraw ma dwie podpory, hydraulicznie wysuwane w poziomie o rozstawie 7,8 m. W przedniej części pojazdu znajdują się podpory dodatkowe zamontowane do ramy, również wysuwane hydraulicznie o rozstawie 5,9 m. W standardzie żuraw wyposażony jest w sterowanie radiowe. Wszystkie funkcje realizowane są z przenośnego pulpitu Scanreco. W zestawie tym występuje funkcja Strat/Stop, umożliwiająca zdalne załączanie i wyłączanie silnika pojazdu bezpośrednio z pulpitu sterowania radiowego, a także regulację jego obrotów.

Jak wspomniano, pojazd przystosowany jest do załadunku i przewozu kontenerów. Wyróżnia się obniżoną wysokością podłogi – poprzeczki umieszczono w poziomie górnej półki ramy pośredniej, co jest szczególnie istotne podczas transportu kontenerów wysokich. Skrzynia ładunkowa ma wymiary wewnętrzne 6500x2480x600 mm. Aluminiowe burty boczne są dzielone po 3 sekcje na stronę. Mają wysokość 600 mm i słupki typu Kinnegrip z zamkami pionowymi jednopunktowymi wpuszczanymi w kłonice.

Cechą charakterystyczną tej zabudowy jest konstrukcja ściany przedniej o wysokości 2100 mm wykonana w wersji wzmocnionej – pokryta stalową blachą ryflowaną, ze ściętymi rogami. Na podłodze skrzyni znalazła się sklejka antypoślizgowa o grubości 27 mm, za wyjątkiem powierzchni ramy pośredniej w środkowej części, którą wykonano z blachy gładkiej stalowej o podwyższonej wytrzymałości oraz powierzchni nad belką podpór, wykonanej z blachy stalowej ryflowanej.

Jedna z dwóch belek z ryglami Jost do mocowania kontenera. Rozstaw rygli dla belki rozsuniętej wynosi 2810 mm

Fot. Forum Budowlane

Przede wszystkim jednak w podłodze skrzyni znalazły się dwie belki z ryglami Jost do mocowania kontenera. Są ręcznie rozsuwane a rozstaw rygli po rozsunięciu wynosi 2810 mm (po zsunięciu 2259 mm).

Przed przekazaniem właścicielowi gotowej zabudowy, firma Graco przeprowadziła regulację z ograniczeniem udźwigu żurawia w zależności od szerokości rozstawienia podpór oraz w obszarach braku stateczności pojazdu (system HPSC). Zadbała o odbiór i badania UDT oraz przeszkoliła operatora w zakresie obsługi żurawia w swojej siedzibie w Płochocinie. Zamawiający może od razu, po wyjechaniu z zakładu Graco, wykorzystać pojazd z zabudową w swojej działalności.

Źródło: Forum Budowlane, nr 10 (281) 2019

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: