Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Wszechstronna maszyna do wyburzeń

Ocena: 0
2657

Nowa maszyna wyburzeniowa EC750E HR sięga na 36 m w górę i 9,5 m w dół, dzięki czemu w pełni zasługuje na miano najbardziej wszechstronnej w branży. Można ją też swobodnie dostosowywać do potrzeb, korzystając z przedłużeń i wysięgników o różnej długości. Dzięki temu to wielofunkcyjne narzędzie do rozbiórki podoła wielu różnym pracom wyburzeniowym – realizowanym także pod ziemią i pod wodą.

Nowa maszyna wyburzeniowa Volvo EC750E HR – sięga na 36 m w górę i 9,5 m w dół

Fot. Volvo CE

EC750E HR – wzorowana na koparce Volvo EC750E do zastosowań ogólnych – została gruntownie przeprojektowana przez inżynierów i przygotowana do prac wyburzeniowych na wysokości. Jest najcięższą w ofercie Volvo CE, a przy tym jedną z największych w branży maszyn do wyburzeń na wysokości, i przeznaczona na europejskie i północnoamerykańskie rynki podlegające normie Stage IV/Tier 4 Final.

Wszechstronność maszyny EC750E HR to przede wszystkim zasługa bogatego wyposażenia, które obejmuje dwa zestawy wysięgników do wyburzeń na wysokości oraz jeden wysięgnik do wykopów z przedłużeniem. W najdłuższej konfiguracji do prac wysokościowych maksymalna wysokość sworznia może wynosić 36 m. Maszyna jest wtedy w stanie udźwignąć (na taką wysokość) osprzęt ważący 3,6 t.

W drugiej pod względem długości konfiguracji maksymalna wysokość sworznia to 26 m. Umożliwia ona prowadzenie prac za pomocą cięższego narzędzia o masie do 5 t. Jeśli chodzi o zestaw wysięgnika do wykopów z przedłużeniem o długości 4,4 m, to wysokość sworznia wynosi 18 m. Elementy te można dodatkowo konfigurować – wyprostować (aby uzyskać daleki zasięg), złamać częściowo (aby lepiej ustawić środek ciężkości i zwiększyć bezpieczny obszar pracy z przodu) lub złamać całkowicie (do prowadzenia prac pod ziemią).

 

W konstrukcji maszyny zastosowano opatentowany system hydraulicznych przegubów modularnych do przełączania konfiguracji

Fot. Volvo CE

Kluczowym rozwiązaniem umożliwiającym elastyczną konfigurację jest opatentowany przez Volvo system hydraulicznych przegubów modularnych. Każdy taki przegub wykorzystuje dwusworzniowy hydrauliczny mechanizm blokujący, który pozwala na przełączanie konfiguracji z tej do prac wysokościowych na tę do prac pod ziemią. Jeden hydrauliczny przegub modularny znajduje się w wysięgniku głównym, a drugi w wysięgniku z przedłużeniem. Sprzęg wysięgnika z przedłużeniem nie różni się od sprzęgu wysięgnika do wykopów, tak więc kąt, pod którym ma pracować każdy z nich, można szybko i bezpiecznie konfigurować zarówno dla „złamanej”, jak i „wyprostowanej” konfiguracji.

Stabilność to klucz do bezpiecznego i wydajnego prowadzenia prac wyburzeniowych na wysokości, dlatego maszynę EC750E HR wyposażono w zupełnie nowe podwozie. Zaprojektowano je z myślą o rozbiórce budynków i innych obiektów – jest jeszcze cięższe i szersze niż podwozie większej koparki Volvo EC950E. W porównaniu do modelu EC750E, stanowiącego punkt wyjścia dla konstruktorów, podwozie EC750E HR jest o 0,5 m dłuższe i o 1 m szersze, a rozstaw gąsienic wynosi aż 4,3 m. Dzięki 4 t dodatkowego przeciwciężaru masa EC750E HR wynosi 100 t. Dociążenie i poszerzenie zaowocowało dużo większą stabilnością, która stanowi fundament wiodącej w jej klasie wydajności.

Chowane podwozie EC750E HR obejmuje łatwo zdejmowane ramy gąsienic i możliwość samodzielnego demontażu/montażu. Oznacza to, że przemieszczenie maszyny między różnymi placami rozbiórek jest stosunkowo proste. W przypadku większości rynków przed transportem wystarczy zdjąć zestaw wysięgnika o wysokim zasięgu, obniżyć położenie przeciwciężarów i schować podwozie. A za wszystko to odpowiadają układy hydrauliczne. Łatwe do zdjęcia są nie tylko ramy gąsienic, ale i cały system przeciwciężaru, w tym przeciwciężary dodatkowe. Dzięki hydraulicznemu systemowi demontażu wystarczy jeden ruch, aby je zdemontować.

Podwozie skonstruowane pod kątem wyburzeń jest cięższe i szersze niż w większej koparce EC950E, rozstaw gąsienic wynosi aż 4,3 m

Fot. Volvo CE

Kabina Volvo Care Cab zapewnia operatorowi doskonałe warunki do wyburzania na wysokości. Duże laminowane szyby dają świetną widoczność miejsca robót, a jednocześnie wpuszczają do kabiny mnóstwo światła. Komfortowa i przestronna kabina z elementami sterującymi, które są zawsze pod ręką, może być przechylana przez siłowniki hydrauliczne o 30 stopni, odciążając w ten sposób szyję operatora i zmniejszając jego zmęczenie podczas burzenia na wysokości. Ponadto do standardowego wyposażenia należą system zmniejszania zapylenia i kamera umieszczona na ramieniu, która prezentuje wysokiej jakości obraz na zainstalowanym w kabinie wyświetlaczu.

Standardowym wyposażeniem maszyny jest również działający w czasie rzeczywistym wskaźnik całkowitego momentu. Efektywny system kontroli obciążenia, czujniki kątowe na wysięgniku oraz czujniki ciśnienia na głównym siłowniku nieprzerwanie obliczają moment obrotowy działający na układ. Informacje te są przedstawiane graficznie na czytelnym wyświetlaczu w kabinie, a towarzyszą im udostępniane operatorowi ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe powiadamiające o zbliżeniu się lub przekroczeniu geometrycznej granicy stabilności.

Zarówno operator, jak i sama maszyna są znakomicie chronieni. Zapewniająca doskonałą widoczność kabina Volvo Care Cab ma zamontowaną na ramie osłonę chroniącą przed spadającymi przedmiotami (FOG) oraz system zabezpieczający przed bocznymi uderzeniami (SIPS). Na wyposażeniu jest także wytrzymała osłona nadwozia i podwozia, a także zabezpieczenie obrotnicy. Siłowniki na wysięgniku również są dodatkowo chronione.

Źródło: Forum Budowlane, nr 12 (271) 2018

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: