Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Wozidła przegubowe zgodne z normą Stage V

Ocena: 0
2323

Doosan Construction Equipment wprowadza na rynek nowe wozidła przegubowe DA30-7 i DA45-7 zgodne z normą Stage V. Jak zachwala producent, wyróżniają się najlepszą w swojej klasie wydajnością w trudnym i grząskim terenie, niskim zużyciem paliwa i wysokim komfortem operatora, a także zwiększoną niezawodnością, trwałością oraz obniżonymi kosztami eksploatacji i serwisu. Nowe wozidła mają ładowność odpowiednio 28 i 41 ton.

W nowych wersjach wozideł elementem najbardziej rzucającym się w oczy jest nowa konstrukcja elementów pokrywy silnika

Fot. Doosan

Firma Doosan do napędu wozidła DA30-7 wykorzystała nowy 9-litrowy silnik wysokoprężny Scania DC09 o mocy 276 kW (375 KM). W DA45-7 zainstalowano również nową, 13-litrową jednostkę Scania DC13 o mocy 368 kW (500 KM). Oba silniki są zgodne z najnowszą normą emisji spalin Stage V. Wcześniej zostały poddane 2-letnim intensywnym testom w wymagających warunkach budowlanych i wydobywczych – przeszły je bez zarzutu, co wynika z bardzo małej ilości wprowadzonych zmian w samym bloku silnika. Główny element silników Scania odpowiadający za ich wyróżniającą się niezawodność nie uległ zmianie – zasadnicza różnica między nowymi wersjami a ich poprzednikami tkwi w ulepszonym układzie oczyszczania spalin.

W ubiegłym roku wozidło DA30 zostało wzbogacone o nową kabinę, nowe samopoziomujące zawieszenie przednie oraz nowy system tylnej osi typu tandem (boogie). Wszystkie te elementy zawiera nowy model zgodny z normą Stage V. Podobnie postąpiono z nowym DA45-7, który wyposażono w nową kabinę i samopoziomujące zawieszenie przednie, dostosowujące się do warunków pracy, zapewniając operatorowi wysoki komfort obsługi. Nowe kabiny mają wygodne uchwyty i podnóżek oraz ulepszony wyświetlacz, który jest łatwiejszy w obsłudze nawet dla zmęczonych oczu.

Oprócz wymienionych ulepszeń, nowe modele wozideł zawierają wiele innych elementów – najbardziej rzucającym się w oczy jest nowa konstrukcja przedniej ramy oraz elementów pokrywy silnika, zaprojektowanej z uwzględnieniem najnowszych rynkowych trendów.

Oprócz zmian wizualnych, wprowadzono kilka ulepszeń funkcjonalnych, które poprawiają bezpieczeństwo, komfort i ułatwiają serwisowanie. Jednym z nich jest nowa konfiguracja zbiorników oleju napędowego i AdBlue. Zostały one znacznie obniżone, dzięki czemu operator stojący obok maszyny może je bez problemu napełnić z poziomu podłoża.

Standardowym wyposażeniem jest system pomiaru ładowności w czasie rzeczywistym. Sprzężony z sygnalizatorem świetlnym dla operatorów koparek, pomaga im w utrzymaniu optymalnego załadunku wozideł, umożliwia uzyskanie maksymalnej wydajności i niskiego zużycia paliwa.

Zmieniono również położenie automatycznego układu smarowania (stanowi standardowy element wyposażenia), który jest teraz łatwo dostępny z podłoża, a nad nim umieszczono dodatkowe wkłady ze smarem i pompę do napełniania. Dla ułatwienia dostępu, w pobliżu układu smarowania, umieszczono filtry skrzyni biegów. Wszystkie te układy mają zabezpieczenia gwarantujące zbieranie nadmiarowego oleju/smaru, który można usunąć podczas serwisowania i konserwacji. Nowy ulepszony dostęp do podzespołów i punktów obsługi pomoże operatorom przeprowadzać codzienne kontrole szybciej i bezpieczniej.

Najnowsze wozidła przegubowe Doosan DA30-7 i DA45-7 zgodne z normą Stage V. Zastąpiły dotychczasowe modele DA30-5 i DA40-5 (Stage IV)

Fot. Doosan

Na pewno w zapobieganiu wypadkom i niebezpiecznym sytuacjom pomocne będą zewnętrzne poręcze. Wewnątrz kabiny znajduje się dodatkowy uchwyt zwiększający bezpieczeństwo operatora.

Jak wszystkie wozidła przegubowe Doosan, nowe modele wyposażone są w przegub znajdujący się za pierścieniem obrotowym, który zapewnia równe rozłożenie obciążenia na osi przedniej nawet w przypadku skręcania w maksymalnym zakresie. W połączeniu ze swobodną tylną osią typu tandem (boogie) daje to równomierne rozłożenie obciążenia na każde koło i gwarantuje stały kontakt sześciu kół z podłożem oraz napęd pozwalający na równe rozłożenie mocy i uzyskanie niezrównanej wydajności na trudnym terenie, takim jak miękkie podłoże, nierówna powierzchnia, bardzo strome zbocza, czy ciasne zakręty.

Wszystkie zastosowane w wozidłach DA30-7 i DA45-7 nowoczesne rozwiązania i zmiany są wynikiem intensywnej analizy rynku, wizyt u użytkowników i wywiadów z operatorami. Ponadto wykorzystano informacje zebrane przez zespół zajmujący się produktem w terenie oraz zespół badawczo-rozwojowy z fabryki wozideł przegubowych Doosan zlokalizowanej w Elnesvågen w Norwegii.

Źródło: Forum Budowlane, nr 10 (281) 2019

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: