Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Przecinarki jezdne

Ocena: 0
3190
Gdy zachodzi konieczność zrobienia np. dylatacji niezbędne okazują się przecinarki jezdne. Urządzenia dostępne są w różnych wielkościach i głównie z napędem spalinowym, chociaż producenci oferują również modele z silnikiem elektrycznym. Te ostatnie nadają się zwłaszcza do pracy w obiektach zamkniętych.

Szczeliniarki Cedima CF-1000 B i CF-1000 D
Fot. Cedima

Cedima CF-1000
Adiam Sp. z o.o. specjalizuje się w sprzedaży maszyn i narzędzi techniki diamentowej dla budownictwa. Szczególne miejsce w ofercie zajmują produkty Cedima GmbH. Szczeliniarki Cedima oferowane są w trzech grupach: małe, średnie i duże. My skupimy się na szczeliniarkach małych.Jednostką napędową małych szczeliniarek są silniki Honda, Robin, Briggs, Yanmar, Hatz i wiele innych. Są to maszyny stosunkowo lekkie, o wadze nie przekraczającej zwykle 120 kg, ze względu na moc silnika, a więc i maksymalną średnicę tarczy umożliwiające cięcie na głębokość do 200 mm. Wszystkie wyposażone są w stały lub wymienny zbiornik na wodę, każda musi być pchana przez operatora. Elementem niezbędnym jest tu oczywiście osłona tarczy oraz, różnie rozwiązywany mechanizm zagłębiania/podnoszenia tarczy. Maszyny te znajdują zastosowanie głównie w robotach drogowych o niewielkim zakresie, szczególnie podczas remontów cząstkowych nawierzchni asfaltobetonowych.

Cedima oferuje tu maszyny typu CF-7, CF-12 oraz CF-1000, która zasługuje na szczególną uwagę. Ta nowoczesna konstrukcja napędzana jest silnikiem Honda 390 (9,6 kW) w wersji „B” lub Hatz 1B40 (7,3 kW) w wersji „D”. Spośród obecnych na rynku wyróżnia ją głębokość cięcia 200 mm osiągana przy zastosowaniu tarczy 500 mm. Duże koła zapewniają stabilność na nierównym podłożu. Ruchome ramię tnące zapewnia stałą poziomą pozycję silnika podczas pracy. Niskie położenie silnika, zwarta konstrukcja, położenie zbiornika na wodę optymalnie równoważą rozkład sił podczas cięcia. Woda dostarczana jest na tarczę z obu jej stron, tarczę można zakładać zarówno z prawej, jak i z lewej strony maszyny. Głębokość cięcia można precyzyjnie regulować pokrętłem ze śrubą, a długi wskaźnik linii cięcia ułatwia utrzymanie się na prostej. Dodatkowym usprawnieniem jest mocowanie tarczy, które pozwala na założenie paczki tarcz tworzącej frez o łącznej szerokości do 20 mm.

Husqvarna FS 410 D
Husqvarna oferuje 11 modeli przecinarek z napędem spalinowym. My bliżej przyglądamy się maszynie oznaczonej symbolem FS 410 D. Przecinarka ta napędzana jest silnikiem Yanmar o mocy 6,8 kW (9,2 KM). Amortyzowane zawieszenie silnika zapewnia większy komfort pracy.

Urządzenie pracuje z tarczami o maksymalnej średnicy 500 mm i pozwala na wykonywanie nacięć do głębokości 190 mm. Wał tarczy IntelliSeal zapewnia minimum 250 godzin bezobsługowej pracy, eliminując potrzebę codziennego smarowania łożysk. Osłona tarczy oparta na łożysku tocznym ogranicza zużywanie tarczy i zmniejsza emisję hałasu.


Przecinarka jezdna Husqvarna FS 410 D
Fot. Husqvarna

Komfort pracy zwiększają regulowane uchwyty. Regulacja umożliwia operatorowi przebywanie bliżej od strony cięcia, dzięki czemu łatwiej jest właściwie ustawić tarczę i ciąć na wprost. Uchwyt można złożyć na czas transportu. Ciężar przecinarki FS 410 D wynosi 145 kg.

Dużą popularnością wśród nabywców cieszą się pozostałe dwie przecinarki z rodziny „400” napędzane silnikami benzynowymi Honda: FS 400 LV (8,2 kW/11 KM) i FS 413 (3,5 kW/4,8 KM).

Lissmac FS 13 i FS 27
Firma Profi Partner Sp. z o.o. i Wspólnicy Sp. k. rozpoczęła proces wprowadzania na polski rynek urządzeń niemieckiej marki Lissmac pracujących w technice diamentowej. 30-letnie doświadczenie Lissmac zaowocowało inteligentnymi rozwiązaniami technologicznymi i wysoką jakością wykonania. Marka utożsamiana jest z innowacjami, które wprowadzane są zawsze po uważnej analizie potrzeb użytkowników.

Lissmac oferuje kilka rodzajów przecinarek – od lekkich, kompaktowych maszyn, aż po zaawansowane technologicznie do najcięższych prac. Jedną z najbardziej popularnych jest model FS 13 do uniwersalnych zastosowań z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Maszyny z tej serii są bardzo szybkie, wszechstronne w użyciu i pozwalają na wykonanie szerokiego wachlarza operacji cięcia. Dzięki kompaktowej i solidnej konstrukcji, przecinarki te idealnie nadają się do wykonywania prac w ciasnych miejscach.


Uniwersalna przecinarka jezdna Lissmac FS 13
Fot. Lissmac


Na uwagę zasługuje również przecinarka jezdna FS 27, napędzana trójfazowym silnikiem elektrycznym o mocy 7,5 kW. Użytkownicy doceniają jej konstrukcję, szczególnie przy pracach wewnątrz obiektów, gdzie nie można wykorzystać przecinarki spalinowej. Dodatkową zaletą tego modelu jest możliwość szybkiego i łatwego rozłożenia na trzy osobne części. Pozwala to na wygodne przenoszenie przecinarki wewnątrz budynków.

Warto również wspomnieć o jedynym na świecie urządzeniu do czyszczenia i fazowania złączy oraz dylatacji. Maszyna o nazwie Lissmac FB 60 służy do usuwania niepożądanego materiału ze szczelin złączy. Urządzenie jest szczególnie doceniane przy czyszczeniu dylatacji płyt lotniskowych. Dodatkowo po szybkim i łatwym przezbrojeniu umożliwia fazowanie krawędzi złączy, zabezpieczając je przed pękaniem. Dużym ułatwieniem w pracy jest kosz zbiorczy na materiał usuwany ze szczelin, który umożliwia przechwytywanie kamiennych odprysków.


Przecinarka Lissmac FS 27 z napędem elektrycznym
Fot. Lissmac

Lissmac, poza przecinarkami, oferuje także inne urządzenia pracujące w technice diamentowej: wiertnice, piły stołowe i wolnostojące, piły taśmowe, urządzenia do czyszczenia i fazowania złączy oraz dylatacji, a także akcesoria diamentowe (tarcze, korony, ściernice).

Jakość urządzeń Lissmac została potwierdzona przez duże międzynarodowe firmy wykorzystujące je w codziennej pracy. Warto podkreślić, że produkty wyróżniają się nie tylko wysoką jakością wykonania, ale także wytrzymałością, kompaktowymi rozmiarami, ergonomią i łatwością użycia.

Pezal PP350-KG200
Wiodącym modelem wśród pił do cięcia asfaltu, betonu i bruku proponowanych przez Pezal jest typ PP350-KG200. Wyposażony jest w mocny, jednocylindrowy, 4-suwowy silnik benzynowy. Niewielka waga (83 kg) oraz poręczność sprawiają, że nie sprawia kłopotów w transporcie. Precyzyjne cięcie zapewnia specjalna prowadnica. Operator może wykonywać wycięcia do głębokości 9 cm. Dostępne są również inne rodzaje pił m.in.: PP350-KM170F, PP400-KG390/390E, PP400-KM186F/FE, PP500-KG390/E czy PP500-KM186F/FE. Oparte głównie o silniki diesla znakomicie nadają się do prac budowlanych, remontów dróg czy cięcia nawierzchni brukowych.


Piła Pezal PP350-KG200
Fot. Pezal

Należy pamiętać, że odpowiedni dobór tarczy stanowi o jakości wykonanej pracy, zatem szczególnie trzeba zwrócić uwagę przy ich wyborze oraz montażu. Pezal posiada w swojej ofercie wiele typów tarcz do różnego rodzaju prac. Dostępne są tarcze standardowe oraz profesjonalne o średnicy od 300 (zazwyczaj do cięcia kostki brukowej) do 500 mm (do asfaltu i betonu).

Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (177) 2011
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: