Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

"Na Poziomie 308" pod znakiem optymalizacji pracy maszyn

Ocena: 0
1597

Za nami trzecia edycja spotkania „Na Poziomie 308” w Kopalni Piława Górna. Odbyło się 19 września z udziałem blisko 900 osób. Organizatorami są firmy: Volvo Maszyny Budowlane Polska, Volvo Trucks, Polskie Górnictwo Skalne oraz Powerstone. Dołożyli wszelkich starań, aby wieczór spędzony w kamieniołomie na długo pozostał w pamięci kolegów i koleżanek z branży. Tradycyjnie hasłem przewodnim była optymalizacja procesów wydobywczych i prawidłowy dobór maszyn w kopalniach kruszyw. Volvo Maszyny Budowlane poza atrakcyjną, dynamiczną prezentacją swojej aktualnej gamy produktowej, skupiło się na systemach wspomagających pracę operatora.

„Na Poziomie 308”. Stanowisko z koparką kołową EW160E wyposażoną w system Dig Assist

Fot. Forum Budowlane

Informacja o bieżącym położeniu łyżki podczas testów systemu Dig Assist pochodziła wyłącznie z wyświetlacza Co-Pilot. Przednia szyba kabiny była zasłonięta

Fot. Forum Budowlane

Rozwiązania i metody optymalizacji pracy oraz zarządzania, to aktualny kierunek rozwoju przemysłu maszyn budowlanych” – powiedział Zbigniew Medyński, prezes Volvo Maszyny Budowlane Polska podczas oficjalnego otwarcia imprezy „Na Poziomie 308” – „Producenci, którzy w ostatnich latach zainwestowali duże środki w dostosowanie silników do najnowszych europejskich standardów emisji spalin, w tej chwili mają więcej mocy na podążanie za rozwojem tych technologii, co jest także rynkową koniecznością. Pomiar prawie każdego parametru, a także transfer, analiza i wymiana danych powodują, że możliwości zoptymalizowania pracy maszyn są naprawdę duże.”

Na specjalnie zaaranżowanych stacjach tematycznych, każdy mógł uzyskać wyczerpujące informacje i samodzielnie przetestować systemy Volvo CE poprawiające produktywność: Dig Assist, Load Assist, Pave Assist oraz Active Control. Wszystkie wykorzystują 10-calowy ekran dotykowy Volvo Co-Pilot, który instalowany jest w przypadku zamówienia jednego z powyższych, opcjonalnych rozwiązań Volvo Assist.

W zaprojektowany przez Volvo CE system wspomagania kopania 2D Dig Assist z In-Field Design wyposażona była koparka kołowa EW160E. Chętni mogli kontrolować ruchy łyżki koparkowej tak, aby bezpiecznie ominąć przeszkodę w postaci rury kanalizacyjnej. Dodatkowym utrudnieniem była zasłonięta przednia szyba, przez co informacja o bieżącym położeniu łyżki pochodziła wyłącznie ze znajdującego się w kabinie wyświetlacza Co-Pilot.

System Dig Assist pozwala na kształtowanie terenu na podstawie wcześniej wprowadzonych wartości, dzięki czemu równanie, skarpowanie oraz kopanie (np. pod fundamenty) jest osiągalne nawet dla mało doświadczonego operatora. System działa w oparciu o wspomniany już wyświetlacz Co-Pilot oraz czujniki i technologię lokalizacyjną GNSS. Umożliwia prowadzenie prac ziemnych z dużą dokładnością i zapewnia znaczną oszczędność czasu w porównaniu z metodami konwencjonalnymi.

Z widoku 2D operator korzysta podczas wyrównywania i profilowania. Ta opcja wykorzystuje pozyskiwane w czasie rzeczywistym dane o uzyskaniu głębokości/nachylenia na zadanym poziomie. Widok 2D zapewnia wysoką dokładność i szybsze wykonywanie zadań oraz wydobywanie precyzyjnie określonej ilości materiału. Pomaga zarówno początkującym jak i doświadczonym operatorom w osiąganiu wyższej produktywności. Ponadto zwiększa bezpieczeństwo poprzez wyeliminowanie ręcznej kontroli po wykonaniu pracy.

Z kolei funkcja In-Field Design wykorzystuje systemy nawigacyjne GNSS i RTK, aby umożliwiać pracę z dokładnością rzędu centymetra. Pozwala kopać rowy o bardziej skomplikowanych kształtach w trzech wymiarach, które operator może sam łatwo określić na wyświetlaczu Co-Pilot.

Ładowarka Volvo L180H, na której testowano system Load Assist wyposażona była w łyżkę specjalną do kruszyw oraz dodatkową przeciwwagę, niezbędną przy załadunku pojazdów

Fot. Forum Budowlane

Prezentacja obrazu z ekranu Co-Pilot w kabinie ładowarki. Oprogramowanie Load Assist asystuje podczas kalibracji, informuje o postępie załadunku, a także pozwala sprawdzić, dlaczego masa odbiega od założonej

Fot. Forum Budowlane

Pokładowy system ważenia Load Assist oferowany w ładowarkach Volvo zaprezentowano z wykorzystaniem ładowarki kołowej L180H i wozidła przegubowego A30G. Operator po wprowadzeniu odpowiednich danych na wyświetlaczu Co-Pilot w kabinie może kontrolować w czasie rzeczywistym ilość materiału w łyżce i na wozidle tak, aby nie przekroczyć jego maksymalnej ładowności. Do wyboru są dwa tryby pracy: Projekt, w którym nadzorowany jest całkowity ładunek wielu pojazdów, oraz Pojazd, idealny do nadzoru nad załadunkiem pojedynczych samochodów, kruszarek i innych maszyn stacjonarnych. System Load Assist jest instalowany fabrycznie. Materiał ważony jest dynamicznie, w czasie jazdy na podniesionej i domkniętej łyżce. Dodatkowo system zlicza cykle, kontroluje ilość materiału załadowanego na środek transportowy oraz pracę maszyny w określonym czasie. Pozwala planować, nadzorować i podsumowywać oraz daje pewność, że wozidła i samochody ciężarowe nie zostaną przeładowane. Ponadto dane o ładunku można wydrukować, eksportować i zapisać w chmurze lub za pośrednictwem interfejsu USB w celu późniejszej analizy.

Należy dodać, że Load Assist jest oryginalnym systemem Volvo CE, wspomagającym operatora podczas załadunku. Jego dokładność zależy od jakości podłoża, po którym porusza się maszyna. Jeżeli jest bardzo nierówne wynosi 2%, jeżeli gładkie 1%. Należy jednak pamiętać, że dokładność jest uśredniana dla kilku łyżek z ładunkiem. W praktyce pomiary uzyskane na ładowarce i zważonych załadowanych pojazdów wykazują bardzo dużą zgodność. Wymogiem jest pilnowanie właściwej kalibracji – zgodnie z wyświetlaną instrukcją, codziennie albo nawet kilka razy dziennie. Co jakiś czas należy także przeprowadzić kalibrację z ładunkiem o znanym ciężarze.

Dużym zainteresowaniem cieszył się system Pave Assist na rozściełaczu Volvo P6820D. Nic dziwnego, gdyż ułatwia proces budowy drogi, automatyzuje pomiary i sporządza dokumentację dla inwestora

Fot. Forum Budowlane

Goście spotkania „Na Poziomie 308” mogli wprowadzić dane do systemu Pave Assist i wygenerować raport końcowy, który później wysyłany jest drogą elektroniczną na adres e-mail

Fot. Forum Budowlane

System Volvo Pave Assist dla rozściełaczy przydatny jest każdemu, kto kiedykolwiek potrzebował przedstawić inwestorowi dokumentację potwierdzającą odpowiednią jakość nowo wybudowanej drogi. System prezentowany był na rozściełaczu gąsienicowym Volvo P6820D. Pave Assist służy do planowania, bieżącej kontroli i podsumowania pracy maszyny. Pokazuje operatorowi ilość materiału potrzebną do ukończenia zadanego odcinka drogi (funkcja Material Manager), temperaturę układanej nawierzchni (funkcja Thermal Profiling), wyświetla i uaktualnia prognozę pogody (funkcja Weather View). Co ważne Pave Assist pozwala na generowanie raportów podsumowujących określone odcinki nowo ułożonej nawierzchni, zawierających takie informacje jak mapa termiczna, długość, średnia szerokość i powierzchnia, ilość wykorzystanego materiału oraz średnia prędkość rozściełacza. System działa w czasie rzeczywistym, jest prosty i intuicyjny w obsłudze.

Kolejny system, Active Control wykorzystuje układ kierowniczy „steer-by-wire” wraz z elektrohydraulicznym układem sterującym i oczywiście ekranem pokładowym Co-Pilot. Active Control automatyzuje ruchy wysięgnika i łyżki, dzięki czemu zwiększa wydajność i precyzję kopania, a przy tym odciąża operatora. Wystarczy jedynie ustawić nachylenie powierzchni, nacisnąć przycisk i wykonać zadanie - wszystko przy użyciu jednej dźwigni. Zaletami tego systemu, w porównaniu do metody tradycyjnej, jest o 45% szybsze równanie, dwa razy większa dokładność oraz większe bezpieczeństwo (możliwość zadania wirtualnych ograniczeń).

Zalety funkcji Active Control można było poznać zasiadając w koparce gąsienicowej Volvo EC220EL

Fot. Forum Budowlane

Ekran Co-Pilot z funkcją Active Control. Pozwala nie tylko na ustawienie kąta skarpowania, ale także wirtualnych ograniczeń, które zapewniają bezpieczną pracę np. w pobliżu sieci trakcyjnej

Fot. Forum Budowlane

Active Control jest półautomatycznym systemem kopania. Dostosowuje ruch łyżki i wysięgnika do ruchów ramienia wykonywanych przez operatora. Zalety tej funkcji można było poznać zasiadając w kabinie koparki gąsienicowej Volvo EC220EL. Zadanie polegało na samodzielnym kształtowaniu skarpy pod wcześniej wprowadzonym kątem, kontrolując ręcznie jedynie ruch ramienia. Uwidoczniła się tu również skuteczność automatycznego ograniczenia obrotu maszyny i wysokości podnoszenia wysięgnika, a także głębokości kopania. Wszystko to sprawia, że operator koparki z systemem Active Control może pracować pewnie i bezpiecznie także na ograniczonej przestrzeni.

Na koniec wypada jeszcze wspomnieć o nowości z grupy osprzętu roboczego prezentowanej podczas spotkania „Na Poziomie 308” przez Volvo Maszyny Budowlane. Był nią debiutujący w Polsce system zębów Volvo nowej generacji. Od starszego typu różni się sposobem montażu. Teraz jest on szybszy, łatwiejszy i przede wszystkim bezpieczny. Dzięki nowemu systemowi blokowania montaż lub wymiana wszystkich zębów w łyżce zajmuje jedynie kilka minut, co tym samym pomaga ograniczyć do minimum związany z tą czynnością przestój. Uchwyty oraz zęby są zmontowane i dostarczane razem, a w trakcie użytkowania nie ma konieczności wymiany sprężyn. Ponadto system wymiany współpracuje ze sworzniem unieruchamiającym wielokrotnego użytku, który można umieścić z obu stron. Nowa generacja systemu zębów Volvo nie wymaga użycia żadnych specjalnych narzędzi zarówno podczas montażu jak i wymiany.

Zupełną nowością, która znalazła się „Na Poziomie 308” był debiutujący w Polsce system zębów Volvo nowej generacji

Fot. Forum Budowlane

Sworzeń unieruchamiający w nowych zębach Volvo jest wielokrotnego użytku. W czasie pracy nie ma konieczności wymiany sprężyny znajdującej się wewnątrz zęba

Fot. Forum Budowlane

Źródło: Forum Budowlane, nr 10 (281) 2019

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: