Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Nowy Arocs z Multimedia Cockpit

Ocena: 4.4
2381

Nowy Arocs pozostaje wierny swym zaletom i wciąż wyróżnia się mocą, wytrzymałością oraz ekonomicznością. Jednocześnie ten nowy pojazd Mercedes-Benz Trucks do transportu budowlanego oferuje cyfrowe rozwiązania użyteczne w branży budowlanej. Przede wszystkim jest teraz jeszcze przyjaźniejszy w zabudowie. W Multimedia Cockpit nowego Arocsa można zintegrować m.in. poszczególne, niezwiązane z bezpieczeństwem funkcje obsługi zabudowy. Daje to szereg korzyści zarówno producentom zabudów, jak i kierowcom oraz przedsiębiorcom transportowym.

Multimedia Cockpit jest odpowiednio dostosowany do szerokiej gamy zabudów. Fot. Mercedes-Benz Trucks

Wyświetlacze Multimedia Cockpit wizualizują funkcje zabudowy, a wirtualne przełączniki służą jako uzupełniające elementy obsługowe

Multimedia Cockpit nowego Arocsa, składający się z dwóch cyfrowych wyświetlaczy, zastępuje klasyczną zintegrowaną tablicę wskaźników oraz stanowi uzupełnienie pola przełączników na desce rozdzielczej. Główny kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, umieszczony za kierownicą, czytelnie i przejrzyście wizualizuje wszelkie informacje o pojeździe oraz o parametrach jazdy i stanach roboczych pojazdu. O pracy zabudowy lub osprzętu symbolicznie informują lampki kontrolne na głównym wyświetlaczu. Dodatkowo dostępne są tu ostrzeżenia dla kierowcy w formie wyskakujących okienek oraz można skonfigurować do dziesięciu komunikatów. Wyskakujące okienka zawierają symbol i krótki tekst informacyjny. Możliwe są na przykład komunikaty o następującej treści: „Usterka przekładni w zabudowie”, „Usterka sprzęgu przyczepowego”, „Za wysoka temperatura oleju w zabudowie” albo „Konieczność przeglądu zabudowy”.

Drugi wyświetlacz Multimedia Cockpit z ekranem dotykowym umieszczono na desce rozdzielczej. Tutaj komfortowej integracji niezwiązanych z bezpieczeństwem funkcji zabudowy służy nawet osiem wybieranych indywidualnie wirtualnych przełączników. Odpowiednie symbole można dobierać spośród ponad 130 oferowanych wzorów. Ponadto w dalszym ciągu istnieje możliwość umieszczenia klasycznych przełączników w polu obsługowym znajdującym się bezpośrednio pod wyświetlaczem dodatkowym. Jeśli liczba dostępnych gniazd jest niewystarczająca, w wyposażeniu dodatkowym można zamówić dodatkowe pole obsługowe w uchwycie na napoje.

Indywidualne konfigurowanie kontrolek zabudowy nie wymaga wysiłku

Jest jeszcze jedna zaleta integracji technicznej w Multimedia Cockpit nowego Arocsa: aby skonfigurować symbole wymagane przez producenta zabudowy, nie trzeba już demontować zintegrowanej tablicy wskaźników. Autoryzowany serwis może łatwo pobrać symbole z biblioteki pojazdu za pomocą systemu XENTRY-Diagnose. W zależności od potrzeb do prezentacji na wyświetlaczu głównym Multimedia Cockpit można wybrać nawet pięć lampek kontrolnych, które będą sygnalizowały status zabudowy – pokażą na przykład czy włączone są reflektory zabudowy albo wysunięte podpory żurawia.

Wyświetlacz dodatkowy Multimedia Cockpit może prezentować obraz nawet z czterech kamer

W przypadku braku osoby kierującej ruchem na placu budowy, wiele zabudów pojazdów budowlanych można bezpiecznie obsługiwać z kabiny kierowcy tylko wtedy, gdy ich promień działania jest dokładnie monitorowany przez kamery. W nowym Arocsie zazwyczaj nie trzeba w tym celu instalować dodatkowych monitorów, ponieważ wyświetlacz dodatkowy Multimedia Cockpit odbiera obraz z maksymalnie czterech kamer. Kierowca może wybierać pomiędzy różnymi trybami wyświetlania oraz przykładowo powiększyć tylko ten widok, który go w danej chwili interesuje.
Podsumowując: Multimedia Cockpit w nowym Arocsie harmonijnie współpracuje z zabudową. Preinstalowane fabrycznie, indywidualizowane rozwiązania dostarczają kierowcy więcej informacji niż dotąd. Do obsługi funkcji zabudowy można nadal używać przełączników mechanicznych lub zastąpić je przełącznikami wirtualnymi ? sterowanie nimi jest wygodnie i intuicyjnie. W nowym Arocsie zredukowano ponadto ilość okablowania, to znaczy, że nie jest konieczne prowadzenie kolejnych kabli do pola przełączników w desce rozdzielczej.

Więcej przestrzeni montażowej na ramie dzięki pionowemu układowi oczyszczania spalin

Przyjazność nowego Arocsa dla producentów zabudów poprawiła się także pod względem „hardware'u”. Dla wszystkich pojazdów czteroosiowych dostępny jest teraz fabrycznie pionowy układ wydechowy. Dzięki niemu z boku ramy zwiększa się przestrzeń do montażu zabudowy i osprzętu, na przykład dodatkowych zbiorników paliwa czy schowków. Kolejną zaletą tych rozwiązań w porównaniu z dotychczasowymi bocznymi układami wydechowymi, w których jedynie rura wydechowa była prowadzona pionowo, jest zmniejszenie masy pojazdu. Nowy boczny układ wydechowy umożliwia realizację zoptymalizowanych pod względem przestrzeni montażowej rozwiązań ze standardowym układem wydechowym.

Oszczędność czasu i zwiększenie jakości dzięki systemowi zarządzania współpracą z producentami zabudów

Mercedes-Benz Trucks zapewnia wszechstronność nowego Arocsa w szerokim zakresie zastosowań także poprzez uwzględnienie wymagań producentów zabudów już na etapie projektowania pojazdu. Z kolei producenci zabudów posiadający status „Qualified Partner” zobowiązują się do utrzymywania standardów jakości usług serwisowych odpowiednich dla marki Mercedes-Benz, włącznie z dostawą i dokumentacją części. W zamian otrzymują dostęp do danych konstrukcyjnych, dzięki którym mogą zrealizować zamówioną zabudowę szybko i w wysokiej jakości.

Źródło: Mercedes-Benz Trucks

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: